søndag den 17. september 2017

BioGaia: BioGaia går Pharma vejen.


Jeg kan se det er 2 år siden jeg sidst skrev her på bloggen. Som tiden dog går hurtigt.
BioGaia har dog ikke ligget på den lade side sidst jeg skrev. Her er nogle punkter:
1) Er gået fra 483 mio i omsætning i 2015 til (mine forventninger) på 580-600 mio i omsætning i 2017.
2) Har udskilt datterselskabet Infant Bacterial Therapeutics (IBT) til os BioGaia aktionærer. Hvilket har været en succes.
3) Har i juni startet et nyt datterselskab som hedder BioGaia Pharma AB.
4) BioGaia har uden problemer udskriftet grundlæggeren af BioGaia Peter Rothschild, ud med Axel Sjöblad i starten af 2016. Peter Rothschild er nu koncernchef i BioGaia med ansvar for BioGaias datterselskaber.

Som I kan se er der gennemført meget vigtige beslutninger både på kort og langsigt. De kortsigtede konsekvenser anser jeg som succesfulde. Det er Vd skriftet samt IBT. De langsigtet konsekvenser kender vi nok først om 5 til 10 år og omhandler BioGaia Pharma.

BioGaias største forretningsområde er børne og spædbarnsprodukter. Her er det BioGaias kolik dråber der er bestselleren. Et produkt der i min verden burdes anbefales til alle nyfødte som D-vitaminer bliver det i dag. Da BioGaia dråberne bliver markedsført som kosttilskud har det været svært for BioGaia at få et globalt og hurtigt gennembrud. Modsat hvis produktet havde været markedsført som et medicinsk produkt, og med en velkendt Pharma partner. Den vej gik BioGaia i 00erne ikke, da de ikke havde pengene til det. Nu bliver BioGaias bestseller solgt som kosttilskud og den gode nyhed her er, at der er masser af vækst muligheder stadigvæk. For tager man de bedst sælgende lande som sælger 3 flasker BioGaia dråber pr barn. Og omsætter vi det til hele Europa, kunne omsætningen ligge på 450 mio. Bare i Europa.

BioGaias næststørste produkt er sugetabletterne BioGaia Prodentis, som alle burde tage dagligt. I valg fald dem der er kommet over de 50 år. BioGaia Prodentis forebygger og mindsker tandkødsproblemer som tandkødsbetændelse og paradentose. BioGaia giver ikke noget tal på hvad omsætningen er for BioGaia Prodentis. Jeg vurdere den er under 50 mio, da omsætningen for hele voksne området er på 100 mio for 2017 (mine forventninger).
BioGaia Prodentis er et produkt der med den rette kendskab i befolkningen ville kunne omsætte for mange mio. Så jeg mener at BioGaias nuværende forretning har god mulighed for at vokse med 10% om året de kommende 5 år. Derudover arbejder BioGaia selvstændigt og sammen med Nestle om nye produkter. Så måske vi kan se 1 eller 2 nye produkter inden 5 år for kosttilskud forretningen.

BioGaia Pharma AB.
Til dem der ikke ved det, så bliver der forsket utroligt meget lige nu i vores mave/tarme system. Det viser sig at BioGaias bakterier kunne have flere forebyggende/livsgivende effekter. Nye studier på mus viser, at BioGaias bakterier kan forebygge tarm kræft.
I laboratorier studier har BioGaias bakterier vist sig at kunne dræbe bakterien Clostridium difficile. Som slå mange mennesker ihjel, når de modtager bredspektret antibiotika behandling. BioGaia har ikke fortalt så meget endnu om hvad de arbejder på. Men vi kan jo selv regne ud, at kan BioGaia sammen eller uden partner udvikle produkter inden for disse 2 områder. Vil det jo blive interessant at være BioGaia aktionær.

Mit kursmål er 500 skr. Men jeg har ingen dato på hvornår det kan ske. Min erfaring med BioGaia siger mig at der kommer bump på vejen. men at omsætningen stille og roligt vil stige mod milliarden.
                                                 
                                                     -Dette er ikke nogen købsanbefaling.-













1 kommentar:

  1. Jeg har selv været med i biogaia siden 2000 og har supleret op hen af vejen, så jeg har en stor beholdning i dag. Det startede ved en (heldig) tilfældig da jeg mødte en af de ansatte i 99 og jeg blev opmærksom på forskellen mellem antibiotika og probiotika, ulemper og fordele mv.
    Jeg har interesseret mig for emnet lige siden og følger nyhedsstrømmen fra Biogaia mv. Jeg var for nylig til et foredrag af Oluf Borbye Petersen, som er, så vidt jeg kan forstå, en af verdens førende microbiota forskere i verden. Han påpegede at det kun er 2% af ens microbiota der er aerob (som reuteri) og at fokussen i dag derfor er rettet mod de anaerobe microbiota som formentlig betyder langt mere for vores samlede imunforsvar, næringsoptag, fysiske og psykiske velvære mm. Jeg ved at Chr. Hansen har bygget, eller er i gang med at bygge, en fabrik til produktion af anaerobe microbiota, men de ønsker som sædvanlig kun at være underleverandører og mit spørgsmål er derfor, om du kender nogen børsnoterede virksomheder, der arbejder på at bringe produkter til markedet på dette område. Der er jo med ganranti et par Biogaia'er på vej, hvis de da ikke allerede er købt op af de store pharma selskaber.
    Mvh
    Biogaia aktionæren

    SvarSlet